Wonen

Aanpassingen in huis om het valrisico bij ouderen te verminderen

valrisico verminderen

Zoek je naar manieren om het valrisico bij ouderen te verminderen? Wanneer je valt op latere leeftijd kan er veel leed worden veroorzaakt. Dit kan lichamelijk zijn door kneuzingen of een breuk, maar ook geestelijk kan het een grote impact hebben. Ouderen die zijn gevallen hebben vervolgens angst om opnieuw te vallen.

Die angst resulteert dan vaak in vermijdend gedacht in bepaalde situaties of activiteiten. Eenzaamheid en een slechtere conditie komen er vervolgens ook bij kijken. Deze situatie wil je natuurlijk voorkomen of verminderen. In dit artikel bespreken wij een aantal tips waarmee je het valrisico kunt verminderen.

Tip 1: Maak het huis veilig

Bij het veilig maken van je huis komen er verschillende zaken bij kijken. Denk aan goede verlichting, maar ook het goed wegwerken van kabels waar over gestruikeld kan worden. Daarnaast is het ook belangrijk om de trap veilig te maken. Dit kan worden gedaan met behulp van antislip materiaal. Ben je slecht ter been? Dan is een traplift van Otolift.nl een beter idee. Het is mogelijk om een traplift te huren of te kopen. Wat voor jou de beste optie is hangt af van de persoonlijke situatie.

Tip 2: Blijf actief

Door in beweging te blijven stimuleer je de mobiliteit. Dit geldt niet alleen voor ouderen, maar voor iedereen. Blijf daarom genoeg bewegen en train jezelf. Dit kan zelfstandig opgepakt worden, maar je kan ook mee doen aan bijvoorbeeld een beweegprogramma. Let er wel op als je zelf aan de slag gaat dat je de oefeningen correct uitvoert. Anders kan de kans op blessures worden vergroot.

Tip 3: Geneesmiddelen controleren

Wist je dat een deel van de ziekenhuisopnames te maken hebben met het verkeerd innemen van medicijnen? Dit kan voorkomen worden. Een tip is om je medicijngebruik regelmatig te bespreken met de huisarts. Ben je soms duizelig of snel vermoeid? Bespreek dit en voorkom incidenten.

Tip 4: Ogen laten checken

Een goed zicht is erg belangrijk. Zorg er daarom voor dat je op latere leeftijd regelmatig je ogen laat controleren. Vaak merk je namelijk niet goed wanneer je zicht achteruit gaat. Daarnaast is een reservebril ook geen overbodige luxe. Zorg er voor dat deze op een plek ligt waar je eenvoudig bij kan.

Tip 5: Hulp van familie

Je hoeft niet alles alleen te doen, betrek je familie er bij. Houdt je familie op de hoogte van je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Heb je hulp nodig? Wees dan niet bezwaard om dit te vragen.

Tip 6: Goede schoenen

Op latere leeftijd is het belangrijk dat de schoenen die je draagt van voldoende kwaliteit zijn. Dit houdt in dat de schoen van sterk materiaal is gemaakt en voldoende profiel heeft. Hiermee wordt de kans op uitglijden verkleint.

Tip 7: Vitamine D

Op oudere leeftijd heb je vaak meer vitamine D nodig dan dat je kan halen uit voeding en zonlicht. Daarom is het belangrijk om (wanneer nodig) bij te slikken met behulp van supplementen. Door je vitamine D op peil te houden zorg je voor sterke spieren en minder broze botten.

Meer over wonen?

Misschien vind je dit ook leuk

Comments are closed.

Meer in Wonen