Waarom is het belangrijk om voedsel te verpakken?
Het is belangrijk dat het verpakken van voedsel op de juiste manier wordt gedaan. Een van de belangrijkste redenen waarom voedsel goed verpakt moet worden is om de houdbaarheid van het product te verlengen. Wanneer een verpakking goed is voor een bepaald product kan deze verpakking het product beschermen en op deze manier bederft een product minder snel.
Er zijn verschillende soorten verpakkingen waarin producten vaak worden verpakt, deze verpakkingen zijn van materialen zoals papier, karton, glas, plastic, textiel of hout. Het verpakken van een product is niet alleen een plasticje eromheen vouwen, er kan veel meer. Zo kan een verpakking luchtdicht gemaakt worden die gevuld zijn met een speciaal gas, dit gas kan de houdbaarheid verlengen.
Tegenwoordig vindt men het ook belangrijk dat producten milieuvriendelijk worden verpakt. Er worden steeds meer plastic verpakkingen ingeruild voor andere materialen zoals papier of glas. In de supermarkt liggen er naast de ouderwetse plastic tasjes bij het groente en fruit nu ook vaak papieren tasjes. Op deze manier kun je als consument zelf kiezen welk tasje je wilt gebruiken en zo wordt er hopelijk iets vaker aan het milieu gedacht.
Meer dan alleen het verpakken van voedsel
Er zijn bedrijven die voor jou een product kunnen verpakken. Deze bedrijven vouwen niet alleen een plasticje of papiertje om een paprika, komkommer of maaltijdbox, ze doen vaak veel meer. Zo’n bedrijf regelt vaak het in-, om- en verpakken van de producten, hierbij hoort echter ook het plaatsen van labels, etiketten en stickers.
Daarnaast doet zo’n bedrijf vaak ook aan product displays, dit is een belangrijk onderdeel van de verkoop van een product. Product display is het inspelen op seizoenen en acties en hierbij bepaalde producten extra aandacht geven. Speelt het Nederlandse voetbalteam op het EK? Dan worden er bepaalde oranje producten in een display tentoongesteld. Is het barbecue seizoen begonnen? Dan worden er lekkere sauzen in een display gezet. Op deze manier kun je inspelen op de behoeften van de klant om zo nog meer producten te verkopen.